27 دسامبر 2022- محققان در مطالعه ای که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، اظهار داشتند که کنترل شدید قند خون به مدت 24 ماه در نوجوانانی که اخیراً به دیابت نوع 1 مبتلا شده اند، از کاهش ترشح انسولین درون زا جلوگیری نمی کند.

محققان گزارش دادند که میزان ترشح پپتید C در جوانانی که در طی 21 روز پس از تشخیص درمان با سیستم حلقه بسته هیبریدی را شروع کردند، پس از 12 ماه نسبت به درمان استاندارد با انسولین، بالاتر نبود.

دکتر رومن هوورکا، و همکارانش از موسسه علوم متابولیک شورای تحقیقات پزشکی بیمارستان آدنبروک در انگلستان تاثیر بهبود کنترل قند خون با درمان حلقه بسته ترکیبی در مقایسه با درمان استاندارد با انسولین را بر حفظ ترشح پپتیدC در افراد مبتلا دیابت نوع 1 جدید در یک کارآزمایی تصادفی چند مرکزی، برچسب باز، با گروه موازی بررسی نمودند.

نوجوانان (97نفر) بین 10.0 تا 16.9 ساله (میانگین سنی، 12 سال) ظرف 21 روز پس از تشخیص دیابت نوع 1 در دو گروه درمان با حلقه بسته هیبریدی(51 نفر)یا انسولین درمانی استاندارد(گروه کنترل 46 نفر) به مدت 24 ماه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل بر اساس قصد درمان[1] انجام شد. نقطه پایانی اولیه مطالعه، منحنی(AUC) برای سطح پپتیدC پلاسما (پس از آزمایش تحمل غذای مخلوط) 12 ماه پس از تشخیص بود.

یافته های این مطالعه به شرح زیر بود:

·        تفاوت قابل توجهی بین سطح زیر منحنی AUC برای سطح پپتید C در 12 ماه برای دو گروه (نقطه پایانی اولیه) وجود نداشت(میانگین اختلاف تنظیم‌ شده 0.06- پیکو مول بر میلی لیتر).

·        هیچ تفاوت قابل توجهی بین گروه ها در AUC برای سطح پپتید C در 24 ماه وجود نداشت(میانگین اختلاف تنظیم‌ شده 0.04- پیکو مول بر میلی لیتر).

·        میانگین حسابی سطح هموگلوبین گلیکوزیله در گروه حلقه بسته به میزان 4 میلی مول در مول (0.4 درصد) در 12 ماه و 11 میلی مول در مول (1.0درصد) در 24 ماه کمتر از گروه کنترل بود.

·        پنج مورد هیپوگلایسمی شدید در گروه حلقه بسته (در 3 شرکت ‌کننده) و یک مورد در گروه کنترل رخ داد. یک مورد کتواسیدوز دیابتی در گروه حلقه بسته رخ داد.

در یک سرمقاله همراه، دکتر یان بولیندر، از مؤسسه کارولینسکا در استکهلم، اظهار داشت: در حال حاضر، درمان حلقه بسته هیبریدی کارآمدترین گزینه برای درمان دیابت نوع 1 است، بنابراین جای تعجب نیست که کنترل قند خون در گروه تحت درمان با حلقه ی بسته، نسبت به درمان استاندارد با انسولین بهبود یافته است.

وی همچنین افزود: علیرغم این مزیت، کاربران سیستم حلقه بسته نتوانستند به هدف توصیه شده هموگلوبین A1c، که برابر یا کمتر از 6.5 درصد است، برسند، در عوض پس از 12 و 24 ماه به مقدار 6.9 درصد رسیدند.

به گفته وی، اگرچه یافته های این کارآزمایی "تا حدودی ناامید کننده" هستند، اما به خوبی نشان می دهد که درمان با حلقه بسته به کنترل طولانی مدت قند خون در صورت شروع زودهنگام استفاده از این سیستم پس از تشخیص، کمک می کند.

نویسندگان این مطالعه نتیجه گیری کردند که به نظر نمی رسد کنترل شدید قند خون به مدت 24 ماه از کاهش ترشح پپتید C در جوانانی که اخیرا به دیابت نوع 1 مبتلا شده اند، جلوگیری کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/does-early-closed-loop-therapy-preserve-pancreas-function-in-youth-with-type-1-diabetes-104591

 



[1]تجزیه و تحلیل به قصد درمان، روشی برای تجزیه و تحلیل نتایج در یک مطالعه تصادفی آینده‌نگر است که در آن همه شرکت‌کنندگانی که تصادفی‌سازی شده‌اند در تجزیه و تحلیل آماری گنجانده شده و بر اساس گروهی که در ابتدا به آنها اختصاص داده شده است، بدون توجه به اینکه چه درمانی (در صورت وجود) دریافت کرده‌اند، تجزیه و تحلیل می‌شوند.